Stary, dobry murzynek - nie tylko na śniadanie

Nasze niedzielne śniadania są zazwyczaj na słodko. Często przygotowuję je rano, ale jestem 100 razy szczęśliwsza, gdy mogę je zrobić jeszcze w sobotni wieczór.

Od jakiegoś czasu chodziło za mną ciasto czekoladowe, ale przerażała mnie myśl, że zacznę dzień od pochłonięcia tabliczki czekolady... Nawet tej zdrowszej, powyżej 70% zawartości kakao... No i wczoraj mnie olśniło - murzynek! Ciasto prawie czekoladowe i bez czekolady! Wyciągnęłam więc zapiski mojej mamy w poszukiwaniu przepisu na murzynka z adnotacją 'dobre'.



POTRZEBUJESZ:
2 jajka
1/2 kostki masła - w oryginale margaryny Palmy - 100 g, miękkiego
2,5 szklanki mąki (u nas jak zwykle orkiszowa)
1 szklanka mleka
1,5 łyżki kakao - w oryginale była 'czubata łyżka'
2 łyżeczki cynamonu
2 płaskie łyżki  sody oczyszczanej
1 szklanka cukru - ze względu na wyjątkowo słodki dodatek dżemowy (patrz niżej) obniżyłam ilość do 1/2 szklanki fruktozy
1 słoik (ok. 250 ml) dżemu - u nas był to słoik uduszonych wcześniej białych winogron bezpestkowych (kupiłam je jeszcze przed Świętami, ale ze względu na poziom słodyczy nie byliśmy ich w stanie tak po prostu zjeść)
szczypta soli

JAK ZROBIĆ:
W oryginale ta część brzmi "robimy jak babkę, dodajemy po 1 jajku, na końcu dżem". I powiem szczerze, jak na przepisy mojej mamy, to opis i tak jest długi. Dlatego biorąc pod uwagę moją wiedzę na temat przygotowywania babek postanowiłam, że zrobię to ciasto w następujący sposób:
  1. utrzyj masło z cukrem
  2. dodaj mąkę, kakao, cynamon, sodę oczyszczaną, sól i wymieszaj razem
  3. cały czas mieszając dodaj mleko, a następnie po jednym jajku
  4. na końcu dodaj dżem
  5. przełóż do wysmarowanej masłem lub wyłożonej papierem do pieczenia formy - u mnie okrągła o średnicy 22 cm
  6. wstaw do nagrzanego do 175 stopni C piekarnika na około 50 minut (przed wyjęciem sprawdź, czy ciasto nie klei się do patyczka)

Do tego świeżo zaparzona kawa i sok z pomarańczy. Dobrze jest zacząć tak dzień!

WSKAZÓWKA:
jeżeli korzystasz lub masz zamiar korzystać z przepisów swoich bliskich, przejrzyjcie je wspólnie i uzupełnijcie szczegóły, będzie kiedyś łatwiej...



Komentarze

Popularne posty