Chleb z ziemniakami

Zawsze sobie myślę, że byłabym o niebo szczuplejsza, gdyby nie moja miłość do chleba. Byłyśmy kiedyś z Zosią u lekarza w Rzeszowie. Wymęczone kolejką, przed powrotem, zrobiłyśmy sobie krótką przerwę w księgarni. Znalazłam wtedy pięknie wydaną 'O chlebie' Elizy Mórawskiej z @whiteplatecom. Pamiętam, że stałam tam, zmęczona, przeglądałam przepisy, wzdychałam i prawie wdychałam zapach świeżego chleba. Tyle dobra! 

Książkę kupiłam, ale po powrocie do domu schowałam głęboko. Przerażało mnie, że jak zacznę jeszcze piec chleb, będę wyglądać jak... bułka. 



Oczywiście ta myśl nie powstrzymała mnie ani przed jedzenie wspaniałego chleba na zakwasie, który kupujemy w zaprzyjaźnionym gospodarstwie, ani przed pieczeniem przez całe lato fociacci czy innych wspaniałych drożdżówek... 

I kiedy ostatnio znowu zostało trochę ziemniaków z obiadu, pomyślałam: 'a co tam, są prawie-święta'. Odnalazłam książkę i zrobiłam wspaniały chleb z ziemniakami. Wiedziałam, że powinien być dobry - jadam taki u cioci w Gdyni - ale ten był o niebo lepszy! I pierwszego dnia i drugiego i trzeciego też pewnie byłby dobry, ale trzeciego dnia już nie było :-)

POTRZEBUJESZ:
500g mąki - u nas orkiszowa
1 opakowanie suchych drożdży
ok. 130-150g puree z ziemniaków - idealne są takie z poprzedniego dnia
200-250ml ciepłej wody
3 łyżki oliwy
1 łyżeczkę cukru
odrobinę soli - w przepisie jest 1 łyżeczka soli kamiennej, ale u nas jest jej zawsze mniej
wodę do spryskania piekarnika lub 0,5 szklanki kostek lodu
 
JAK ZROBIĆ:
  1. wsyp wszystkie składniki do miski i dolewając pomału wodę zacznij zagniatać ciasto - na końcu powinno być gładkie i sprężyste
  2. przykryj miskę ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na ok. 1h do wyrośnięcia
  3. przygotuj foremkę - możesz ją wyłożyć papierem do pieczenia lub nasmarować olejem i oprószyć mąką
  4. przełóż ciasto do formy i pozwól mu rosnąć przez kolejną godzinę
  5. nagrzej piekarnik do 240 stopni C - wierzch chleba oprósz mąką, wstaw chleb do piekarnika, a jego ścianki spryskaj wodą lub wsyp do środka 0,5 szklanki kostek lodu
  6. po 10 minutach zmniejsz temperaturę do 210 stopni C i dopiecz chleb przez ok. 15-25 minut, aż będzie rumiany
  7. wyjmij go z formy i wystudź na kratce

Komentarze

Popularne posty